over Deciem (+ new in)

Er is een nieuwe chouchou onder beautybloggers én het duikt ook op in print: ontmoet Deciem. Ook ik kon niet weerstaan aan de hype en haalde een paar flacons van The Ordinary (één van de Deciem merken) in huis.

Deciem is our truly abnormal umbrella of beauty brands. (…) 9 operating brands with over 300 products changing the world of beauty.” – Brandon Truaxe, founder

Brandon Truaxe via @Deciem

de hype

Deciem is sinds januari verkrijgbaar bij Sephora. Het merk heeft ook eigen winkels geopend in o.a. Seoul en London, twee key cities waar beautybloggers – in eigen contreien o.a. yours truly, Minnebelle en Oui Magazine (niet te verwarren met het ondertussen gepensioneerde pornoblad of de Franse trouwblog) – hun ogen op hebben gericht.
In ieder geval, daar kan wel een marketingbudget tegenaan worden gegooid, dus het kan geen kwaad de hype die doordruppelt tot de lage landen met enige voorzichtigheid te benaderen. (Then again, er is geen enkele reden waarom je dat niet altijd zou doen. :))

Plaza AntaraPolanco via @Deciem

Het plotse succes van Deciem wordt vaak verklaard door de filosofie van het merk, hun enthousiaste “We are changing everything in beauty“-aanpak (heel kort door de bocht: de goedkopere prijzen) maar volgens mij is er veel meer aan de hand. Ik geloof stiekem dat onze (beautybloggers, hun lezers en andere beauty geeks) inner enfants terribles gretig meezeilen op deze frisse wind in de branche. Dus here goes, meer over het merk.

over deciem

Deciem is een ‘umbrella’, d.w.z. dat ze een aantal merken onder hun paraplu houden, waaronder The Ordinary, NIOD, Hylamide, The Chemistry Brand, Stemm, Fountain, HIF, White RX en Ab Crew. De flacons die je overal ziet opduiken zijn voornamelijk skincare van The Ordinary, Niod en Hylamide.

Everything we do is of exceptional quality. Today, quality is no longer defined by merely price points or distribution channels. Quality today means being authentic, being different, being functional, being beautiful and being sensibly priced, even to the wealthy.” – Deciem.com

De oprichter van Deciem, Brandon Truaxe, heeft computerwetenschappen gestudeerd. Hij werkte achter de schermen bij een cosmeticabedrijf en dacht hey, dit kan anders. A nerd take on things: geen frul noch verbloemende schone schijn, gewoon de focus op efficiëntie. De filosofie (/marketing) van Deciem resoneert bij een publiek dat wordt lamgespamd met perfecte instagramfoto’s van de verzadigde cosmeticabazaar waar een meerstemmig koor van honderd brand-accounts hun producten uitschreeuwen, bijgestaan door influentials die hetzelfde doen en waarvan je je altijd afvraagt of ze ervoor betaald worden. Daarmee suggereer ik niet dat het merk niet hetzelfde doet, wel dat het inspeelt op een markt die meer transparantie* zoekt. Deciem levert een soort van ‘frisse start’ gevoel.

Nieuwe namen. Eenvoudige beloftes. Bondige, to-the-point beschrijvingen. Functionele verpakkingen. Geen merkensnobisme (ik noem geen namen, La Mer, no worries), maar prijzen waarvan je kan aannemen dat ze billijk zijn. Er wordt geschermd met termen als authenticiteit, ‘being different’, de huidige holy grails in marketing.

*De transparantie van Deciem is heel dubbel. Enerzijds krijgen de producten een duidelijke naam waardoor je weet wat je gebruikt (en wat is transparanter), maar er is wel enige voorkennis, research en/of goed opgeleide winkelbediende nodig om te weten waarvoor je de formule gebruikt en hoe.


Meer Joliette

4 Comments

  • 6 maanden ago

    Wait, what? Ik had hier nog nooit van gehoord! #badblogger
    Aan ’t rondneuzen op hun website nu.. Dank voor de tip! (en het linkje <3)

  • 6 maanden ago

    Da’s mooi gezegd!

    Oh Sisley… de nacht oogcrème van dezelfde lijn is ook top. Beste oogcrème die ik ooit geprobeerd heb, maar 180 lappen. Dat was even cold turkey toen ‘ie op was :D

  • 6 maanden ago

    Ik loop achter (must be old age) – ik voel nog niet de drang om dit te kopen, komt misschien nog :-) De betaalbare prijzen zijn alvast wel een mooie lokker, maar ik ben het wel met je eens dat een absolute leek inderdaad wel meer hulp nodig kan hebben om te weten wát de producten nu precies doen.

Publiceer jouw comment

Publiceer jouw comment Het mailadres wordt niet vermeld.

Liefste lezer, door deze website te gebruiken, stemt u toe met het gebruik van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close