On instagram: wakey wakey, eggs and fakey

On instagram: wakey wakey, eggs and fakey

breakfastattiffanys

Het heetste gespreksonderwerp du jour: het fenomeen Essena O’Neill. In een wereld waarin social media zo belangrijk is geworden dat het voor sommige mensen een dak boven hun hoofd biedt en brood op de plank brengt, gooit zij een bommetje door te verkondigen dat – veinst u vooral verrassing, al is het uit beleefdheid – niet alles wat gepubliceerd wordt op instagram ‘echt’ is. Hoax of niet, we zijn wakker geschoten. Dit is mijn reactie op het hele gebeuren. En mijn pleidooi voor een beetje meer liefde.

Instagram is fake

essenaoneil1

De achttienjarige Australische Essena O’Neill had een half miljoen volgers op instagram en kon daar menig munt uit slaan. Wat de doorslag heeft gegeven weet ik niet (volgens een recent artikel was het een break-up) maar ze heeft er genoeg van gehad. “Ik stop met social media”, kondigde ze aan op haar YouTube-kanaal, “it is all fake”. Ze verwijderde het grootste deel van haar posts en paste de tekst bij haar instagrams aan om haar volgers mee te geven hoe lang ze over één foto deed, hoeveel ze betaald kreeg voor de foto, etc… Ironie of genialiteit, girlfriend broke the internet. Letterlijk. Haar website kan de stroom aan bezoekers niet aan en is regelmatig onbereikbaar…

Van instagram celebrity naar instagram activiste, de plotse ommezwaai van Essena doet stof opwaaien. Los van de kantenkiezerij (meent ze het nu goed of mikt ze ook hiermee op aandacht en bevestiging), versnippert de discussie tot one-on-one bitchfights op facebook en columns over hoe we elkaar met instagrammekes zouden voorliegen. Enerzijds omdat het systeem wordt ontwricht door sommige instagrammers die duizenden volgers zouden kopen, anderzijds omdat de foto’s an sich bewerkt en onrealistisch zouden zijn. Op die manier zouden we elkaar onhaalbare verwachtingen opleggen. En dat laatste, dat is mijn rayon. Want ik speel graag met make-upjes en put welbehagen uit potjes crème, maar waar het mij allemaal écht om gaat is een positief zelfbeeld, zelfliefde en zelfacceptatie, van top tot teen. (Iets waar ik nog dagelijks mee worstel, geloof mij.)

I’m crying because I needed to hear this when I was younger, heck anyone who spends hours and hours on a screen wishing they could have a ‘perfect’ life, this is for you. There is nothing cool about spending all your time taking edited pictures of yourself to prove to the world ‘you are enough’. Don’t let numbers define you. […] When you stop comparing and viewing yourself against others, you start to see your own spark and individuality. Everyone has love, kindness, creativity, passion and purpose. Don’t let anyone sell you something different.” – Essena O’Neill, letsbegamechangers.com

Instagram & Hollywood

“You’re wrong. She is a phony. But on the other hand you’re right. She isn’t a phony because she’s a real phony. She believes all this crap she believes.” – Truman Capote, Breakfast at Tiffany’s

Is instagram verpest? Is het één grote poel van liegebeesten en opportunisten? Eh – vergeef mij de giechel – nee. Voelt het soms als een overweldigend wereldje van perfectie, mooie dunne mensen en #girlbosses op veel te dure hakken? Yup. Is dat kut? Soms wel. Instagram voelt een beetje als het nieuwe Hollywood. Vandaag de dag geldt de app als een volwaardig medium en krijgt het een steeds grotere hap gevoederd uit het reclamebudget van merken. De app trekt vervolgens jongens en meisjes aan die  het er willen maken. Je wordt om de oren geslagen met selfies, party pics en #exclusive samenwerkingen. Het is pas wanneer je aan tafel zit met de ‘starlets’ (in het echt vaak nog veel mooier dan op foto, met eigen ogen vastgesteld) en ziet waar en hoe de instafamous foto’s à la minute worden gemaakt, dat je je realiseert: dit is ook het echte leven. Gewoon … tja, het leven van een instagrammer (= een persoon met een instagram account, los van populariteit). We schikken al eens bord en glas alvorens we op onze stoel gaan staan om een foto te maken voordat we alles naar binnen spelen. Vijftien volgers of vijfduizend, ’t moet er goed uitzien, eh. Als je het doet, dan meteen goed, toch?

iedereen curator

In de Engelse taal wordt ‘curator’ gebruikt voor de organisator van een tentoonstelling en steeds vaker beleefd geleend door ‘digital creatives’ die zichzelf beschouwen als de curator van hun eigen digitaal verhaal, verteld door een sequentie van al dan niet zelf gecreëerde (maar altijd zelf bij elkaar gesprokkelde) beelden on/of tekst. Het is het idee achter een blog, achter Tumblr, Pinterest, Instagram, … Alle inhoud begint met en resulteert in het verhaal dat je wilt vertellen. Wanneer dat verhaal goed bewaakt wordt, zowel als curator van de content als curator van de lijst accounts die je volgt, dan zouden betaalde posts niet heel veel verschil mogen uitmaken. Wie als influencer dan kiest voor die samenwerkingen die niet naadloos aansluiten bij het verhaal, features van plaatsen of producten die echt niet de moeite waard blijken, dan hapert het verhaal en haak je af.

Je bent niet enkel curator van jouw account, maar van de lijst van accounts die jij volgt. De timeline van jouw instagram app zou dus ook een verhaal moeten vertellen dat jij boeiend vindt om te volgen. Klinkt logisch, maar blijkt in de praktijk niet zo vanzelfsprekend. Je mag niet ongelukkiger worden door wat je te zien krijgt via een app. Geef je ogen de kost, maar zorg voor een gevarieerd dieet, zegt. Ik volg bv. veel beauty-related accounts (make-up artists, beauty editors, andere bloggers,…)en veel fashion, maar ook body positive accounts (Megan, effyourbeautystandards), Antwerpenaars om te zien wat er allemaal gebeurt in mijn stad, belachelijk veel beestjes (Harlowe and Sage, Daily Duke, Mango, Pepito Mora,…) en National Geopgraphic voor mooie foto’s van de wereld. Ik volg bepaalde accounts bewust niet omdat ik er lastig, gefrustreerd of triest van word. Er is geen enkele reden om jezelf te voeden met negativiteit. Durf ontvolgen. Er zijn genoeg leuke, positieve accounts. <3

Mijn instagram is mijn dagboek. Ik zet er mijn mooie herinneringen op. Mijn favoriete productjes. Foto’s van reizen, nieuwe ontdekkingen, lekker eten, … Dingen zoals ik ze wil herinneren. Terugzien. Aan de hand van die instagrams vertel ik mijn ‘verhaal’. En dat verhaal staat on-line. Het is te volgen, zo dat je mijn favorieten kan oppikken, ik mijn enthousiasme kan delen en vooral ook: zodat ik jullie kan volgen voor nog meer ontdekkingen! Zo instagram ik. (Zo blog ik eigenlijk ook gewoon.) Zo werkt het voor mij. En hopelijk ook voor jou. Dat niemand onder ons hetzelfde moet meemaken als Essena. Tenzij het dus een geniale commerciele zet is, in dat geval: good riddance.

Eén ding is zeker. Wat Instagram betreft, zijn we allemaal een beetje Holly Golightly met een croissant en een koffie voor de vitrine van Tiffany’s.

Save

Meer Joliette

4 Comments

  • Sonja
    2 jaar ago

    Goed artikel Ish en zo waar!

  • 2 jaar ago

    Ik zag de post van Essena O’Neill ook, inderdaad eye opening. Heel eerlijk, het eerste wat ik dacht is: god ik ben naief. Naief omdat ik

    • 2 jaar ago

      Oei, te snel geëntered :-) Wat ik dus wilde zeggen is dat ik me naief voelde omdat ik A) plots besefte dat ik me waarschijnlijk heel vaak laat ‘vangen’ door dit soort ideal foto’s op media. Wanneer ik iets post doe ik dat vooral voor mezelf en daar is nooit geld mee gemoeid. Heel naief eigenlijk om er dan maar vanuit te gaan dat dat bij iedereen het geval is. Vind het heel knap dat ze via haar rebelse actie zo onze ogen heeft geopend!

      • 2 jaar ago

        @ Kiss & Make-up : Uhu. Voor een aantal is het echt business geworden. En redelijk veel bloggers die er intensief mee bezig zijn really mean business. Waar ik zeker niets mis mee vind, zolang het een organisch gebeuren is. Maar wanneer de account echt begint te lopen op betaalde posts en je dat voelt, dan is er denk ik iets mis. Helemaal tragisch zijn dan weer de duidelijke, niet heel persoonlijke reclame-posts en campagnes die niet eens betaald zijn, waarom zelfs? Haha! Maar bon. Mijn punt is vooral: blijf trouw aan je verhaal. Hou het ‘echt’ voor jezelf en amuseer u. (En ons. )

Leave a Comment

Leave A Comment Your email address will not be published

Featured blogposts

Mijn make-up, herfst ’17

Een nieuw seizoen, een nieuwe make-up routine. Ik hou van understated, sublimerend, maar ook van statement lips. En van het moody kleurenpalet van mijn meest gedragen items. Een samenvatting.

Read More

Liefste lezer, door deze website te gebruiken, stemt u toe met het gebruik van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close