Nieuw merk: Flirt

ELC_FLIRT_joliette

There’s a new kid in beautytown, lieve lezer! The Estée Lauder Company introduceert Flirt, een frisse wind in de beautybranche. Dat is in ieder geval de bedoeling. Met een Creative Director als Donald Robertson (@drawbertson, mijn favoriete instagrammer / creatief brein) en gezicht Amber Rose, zou het merk in die opzet moeten slagen.

[striped]Flirt?[/striped]

Ik ben zo zo zo benieuwd naar wat Flirt gaat brengen. Het merk heeft een beautysavvy denktank, belast met de opdracht nieuwe producten te ontwikkelen. Een uniek product droppen, ’t één na ’t ander, in plaats van elk seizoen een collectie. Dat laatste is de standaard zoals we ze kennen, een richtlijn quoi, waar Flirt vrolijk aan voorbij fladdert.

ELC_FLIRT_definition_joliette

De nieuwe werkwijze focust op hoe wij als consument steeds meer naar social media kijken voor ons beautynieuws en daar onze beste ontdekkingen doen, onze grootste obsessies ontwikkelen. Een hybride van Kylie Jenner’s Lip Kit instagram-revolutie en Pat McGrath’s keuze om product per product en kit per kit te releasen in gelimiteerde oplage en die exclusief on-line te verkopen. Ik denk ook aan Glossier, een e-commerce concept dat begon met een allround hydraterende crème en steeds meer producten uitbrengt, zonder focus te verliezen op elke individuele release en de social media campagne daar rond. Een experiment, quoi, en eentje dat nauwlettend wordt gevolgd door de beautywereld – zowel insiders als aficionado’s.


[striped]moving fast vs. taking it slow[/striped]

De interessant dualiteit van Flirt’s businessmodel surft mee op de snelle golven van mainstream social media en de manier waarop het internet vorm geeft aan de popcultuur en de popcultuur vorm geeft aan het internet. ‘De straat’ was nog nooit zo universeel bereikbaar, meetbaar en inspirerend voor verschillende generaties tegelijkertijd. Social media is sneller dan print, directer dan tv en verleidelijker om aan mee te doen, want een wereld van glamour en realness – te mixen naar believen – haalbaar voor iedereen met een smartphone.

You’re gonna want to be on
the waiting list for this.” – Amber Rose

De keuze om telkens te focussen op één product, geeft zowel het merk en de ontwikkelaars als de klant ademruimte. Ongetwijfeld zal het initieel een sport worden om de unieke producten op tijd op de kop te kunnen tikken, als het merk inderdaad notities heeft genomen bij bovenvermelde voorbeelden als de Lip Kits en Pat McGrath. (De niet mis te verstane uitspraak van Amber Rose in de commercial verklapt ook al die intentie.) Op langere termijn echter, houdt het de consument geboeid en geeft het Flirt direct de nodige feedback met het oog op de volgende releases. Althans, dat denk ik. De vraag is natuurlijk of Flirt een succes zal zijn én of het een lang leven beschoren is. Veel zal afhangen van de kwaliteit van de producten.

De eerste realease wordt ‘Flashes‘, een applicator voor false lashes die handig zou moeten zijn zelfs voor wie nog nooit falsies heeft aangebracht. Het apparaatje gaat over de digitale toonbank voor $28 v.a. 15 september 2016.


[striped]P.S. Donald & Amber Rose?[/striped]

donaldamberrose

Donald Robertson (Creative Director at large bij the Estée Lauder Company of ELC) en Amber Rose (je kent haar als ex van Kanye en van de twitterfights met Kim) lijk een niet voor de hand liggende combinatie. However. Robertson was één van de creatieve pilaren @ M.A.C. bij de start-up in ’84, dat vandaag onder de ELC valt. Eén van de dingen die M.A.C. altijd hoog in het vaandel heeft gedragen, is HIV awareness. Zo is er het bekende M.A.C. Aids Funds, waar de integrale opbrengst van de jaarlijkse Viva Glam lipsticks en -glosses heen gaat. Inclusiviteit is ook heilig voor het merk dat make-up maakt voor “all ages, all sexes, all races” en dat reflecteert in de inclusive campagnes en collabs.

Ook Amber Rose zet zich in voor diezelfde waarden. Ze organiseert awareness campagnes, zoals onlangs de SlutWalk tegen seksueel onrecht en voor gendergelijkheid, waar de deelnemers o.a. gratis borstkanker- en HIV tests kunnen laten afnemen. “Rose is bringing her fearless confidence and boundary-pushing conversations to the industry that needs them most: beauty.” schrijft Cat Quinn voor Refinery 29 (link).

Bij mijn weten communiceert Flirt hier niets rond, maar ik vind het de vermelding waard, gezien de kadans van de afgelopen maanden die een ‘nieuw feminisme’ voortbrengt gebaseerd op gendergelijkheid in beide richtingen. Waarvoor, dat spreekt, driewerf hoera, lieve babies! #support

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Meer Joliette

2 Comments

  • 1 jaar ago

    @ Kiss & Make-up: Er is in België vanuit de ELC niets gecommuniceerd. Focus ligt op de Amerikaanse markt. Had mezelf erin verdiept en dacht delen kan nooit kwaad. :)

  • 1 jaar ago

    Ah dit is het eerste dat ik hierover hoor, cool.

Publiceer jouw comment

Publiceer jouw comment Het mailadres wordt niet vermeld.

Liefste lezer, door deze website te gebruiken, stemt u toe met het gebruik van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close