Menu & Search

Maandagmood

Mijn tips voor een best-case-scenario soort van maandag.

Unpopular opinion: ik hou van dat typische maandaggevoel. De frisse start, klaar om er in te vliegen, de hele werkweek in het vooruitzicht om het spelletje van tic tac to-do te spelen door taken te definiëren, uit te voeren en netjes af te vinken op ’t lijstje? Vind ik wel lekker, eigenlijk. Maar een maandagochtend kan ook heeelll erg fout gaan. Mijn (door een proces van trial & error vergaarde) tips voor een best-case-scenario soort van maandag.

Prep & prime.

1  Bedenk op vrijdag al dat je de komende maandag graag start met een opgeruimd bureau en een overzichtelijke to-do lijst: laat geen chaotische battleground achter. Geen rommel op het bureau noch op de to-do lijst. Werk zo goed als mogelijk af wat kan – ook wederkerende taken zonder feitelijke deadline – en pen korte instructies neer voor jezelf. Zo moet je op maandag niet zitten denken: “Wat was ik nu weer aan het doen en hoe ga ik ermee verder?!

2 Dat helpt je trouwens ook loslaten tijdens het weekend, zodat je de batterijen weer kan opladen. Belangrijke week voor de boeg en/of stilaan aan het einde van je Latijn? Investeer dan zeker in dat weekend! Agendeer desnoods downtime. Familie of vrienden die aan je komen trekken? Sorry, je hebt al plannen!

3 Er helemaal voor gaan tijdens de werkweek, wil trouwens niet zeggen dat je geen tijd meer hebt voor die vrienden en familie. Wees jezelf bewust van Parkinson’s Law: “work expands so as to fill the time available“. Zeker voor wie onderneemt en/of meer dan twee jobs combineert (hi!) is de regel eigenlijk om niet het werk in te plannen (let’s be honest, je werkt eigenlijk gewoon altijd) maar al de rest. Gaan eten bij de ouders? Agendeer er een paar uur voor. Quality time met de vriendinnen? Reserveer een dag om niet te werken.

Rise & grind.

1 Sta vroeg (genoeg) op. Ik ben een ochtendpersoon, maar heb best wat tijd nodig ’s ochtends om mezelf klaar te maken voor het werk. (Ok, en voor de reis naar het werk, hoe kort die ook mag zijn. Verkeersagressie op de fiets: het bestaat en ik heb het.) Kom op tijd aan op ’t werk om eerst een lekker kopje koffie – of thee, een fris water met een citroentje, whatever floats your boat – te maken. Werk je thuis? Dan is deze stap zo mogelijk nog belangrijker, gebruik dat kopje/glas als startknop voor de werkdag.

2 Neem tijdens het opdrinken een minuutje om op adem te komen van het pendelen en – deze killer tip heb ik van één van mijn mentoren – om te aarden. Twee voeten stevig op de grond, rug recht, kin omhoog en ademen via de buik. Jaren later ontdekte ik een (voor mij) belangrijke tweede stap voor dit proces: laat bij iedere uitademing jouw schouders ‘los’ vallen. Helpt je om mentaal meer aanwezig te zijn – hallo, focus! – gaat stress tegen én lichamelijke kwaaltjes zoals een stijve nek en/of ontstoken monnikskapspier (heel populaire oorzaak voor een kiné abo).

3 Bedenk een aantal dingen waar je vandaag naar uit kijkt en/of waarvoor je dankbaar bent. (Dan heb ik het over work-related dingen eh, niet die sessie Netflix van vanavond.) Check dat to-do lijstje dat je vrijdag maakte en vul/pas het aan met die leuke dingen in mind.

Werk ze! x

Heb jij een goede maandagtip?
Sharing is caring!  

 

0 Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.