Chanel N°5 L’EAU – #newChanel5

Chanel N°5 L’EAU – #newChanel5

img_8741

You know me and you don’t.” Of wanneer een cult parfum zich comfortabel maakt in de huidige zeitgeist. Meer over de moderne interpretatie van het iconische Chanel N°5: een korte geschiedenis in Chanel, regenboogkatjes en kinderen-van. Oh, en mijn mening over de nieuwste creatie van neus Olivier Polge.

[striped]het parfum[/striped]

Olivier Polge, bron Chanel

Olivier Polge, bron: Chanel

Gabrielle Chanel , visionair & #ladyboss avant la lettre, zorgde voor een revolutie op het gebied van mode (het gebruik van jersey, the little black dress,…) en luidde een nieuw hoofdstuk in voor de parfumwereld. Haar iconische N°5 – de door haar persoonlijk gekozen vijfde (vandaar de naam) formule van de hand van Ernest Beaux – was in 1921 heel modern qua samenstelling en sprak o.a. een volledig nieuw clienteel aan. Ze was haar tijd vooruit qua esthetiek, materiaalkeuze en marketing. Al van de start loopt er een rode lijn door all things Chanel, een onveranderlijk DNA dat je er zo uithaalt: dit is Chanel. Klassiek maar vooruitstrevend, edgy maar ladylike, met sterke wortels in Coco’s erfgoed maar de ogen wijd open en op de toekomst gericht.

This is the freshest version of Chanel N°5” – Olivier Polge

Olivier Polge, in-house parfumeur bij Chanel, laat die lijn verder door lopen in zijn nieuwe interpretatie van cultparfum Chanel N°5. De geheime formule werd aangepast. I wanted to tell the story in a different way and with very contemporary aspects,” vertelt Olivier Polge. Het vintage aspect (poederige noten, vanille, klassieke ylang-ylang) is er nog, maar werd afgezwakt. “Its freshness is essential, which is why we named it N°5 L’Eau.” L’Eau opent met citrus (citroen, mandarijn, sinaas) en aldehyden, bloeit open in een hart van bloemen: kostbare mei-rozen, jasmijn en een frissere, groene ylang-ylang. Ceder, vetiver, witte muskus en katoen ronden het parfum af met een crisp & clean basis.

img_8731

img_8732

img_8739

Ik herken het origineel. De klassieke geur omhult mij bij het opsprayen in een kleine wolk van herinneringen uit mijn kindertijd: de Chanel N°5 van mijn oma. Het flacon waar ik moest afblijven, maar waar ik natuurlijk naartoe werd gezogen als een vlieg naar een pot honing. Stiekem een klein beetje opdoen. Een klein beetje, met een sillage die het geheim van de kleine Lisha in no time verraadt. Oeps! Ik hou van het origineel. Soms is het … te veel.

Chanel N°5 L’Eau start als het origineel. Maar als klein drolleke was ik er misschien nog mee weggekomen, als ik mijn grootmoeder enigszins had omzeild en na de grand theft parfum braaf terug naar mijn tekentafel was geslopen. (Ik tekende daar graag katjes, met viltstiften. In alle kleuren van de regenboog, op het witte anti-slip kleed dat mijn grootmoeder onder haar tafelkleed legde. Um … ook oeps?) De nieuwe versie is zachter, inderdaad minder poederig en voorzichtiger in haar uitbundigheid. L’Eau is een subtielere N°5 met een zekere frisheid, en een nette, cleane toets. Ik herken er vaaglijk zonnecrème in. Heel draagbaar, nog net zo iconisch en herkenbaar.

[icon]brook-icon-tag3[/icon]
vanaf 1 september bij Chanel en de parfumerie
€95/50ml – €135/100ml


[striped]de campagne[/striped]

lilyrosedeppvoorchanelno5

Lily-Rose Depp door fotograaf Karim Sadli

Het jonge, frisse gezicht van de campagne is er eentje dat je misschien herkent. Misschien. Lily-Rose Depp, hierboven op foto gezet door Karim Sadli, debuteerde in 2015 als model van Chanel. De zeventienjarige dochter van Vanessa Paradis en Johnny Depp is er in geslaagd lange tijd low key te blijven. Ondertussen heeft ze er een handvol haute shoots op zitten en is ze bezig aan langspeelfilms. Voor je haar in de bioscoop zal zien, zal ze door het reclameblok dartelen in de Chanel N°5 L’Eau campagnefilm geregisseerd door Johan Renck.

“You know me and you don’t”

Fun fact voor parfum afficionado’s en -nerds (hi!): ook Olivier Polge is kind-van. Zijn vader, Jacques Polge, was de derde in-house parfumeur bij Chanel sinds 1978, in navolging van Henri Robert en de man achter het originele N°5: Ernest Beaux. Net zoals Lily-Rose is hij lange tijd onder de radar gebleven om eerst zijn andere talenten (o.a. die van architect en pianist) af te tasten alvorens zich bij Chanel te voegen. Maar bon, tot zover mijn nerd-out momentje over de al dan niet toevallig parallel lopende overeenkomstigheden in het verhaal van de nieuwe N°5. Ga hem vooral zelf ruiken. Spray hem op je pols in de parfumerie en draag hem een dag om te zien wat het geeft op jouw huid en laat mij weten wat je er van vindt. x

newgenerarionchanelno5_releaseevent

sippingchanelno5leaureleaseparty

snaps op de release party: casually sipping N°5-inspired infused water

samples

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Meer Joliette

7 Comments

  • 12 maanden ago

    @ Silke Blogs: Geniaal, eh? En zo yum…

  • 12 maanden ago

    Dat drankje op de laatste foto! Fantastisch =D

  • 1 jaar ago

    @ Teddy & @ Kiss & Make-up: Danku! :) <3

  • 1 jaar ago

    Mooie foto’s inderdaad!

  • 1 jaar ago

    Deze geur lijkt me zo lekker! Mooie foto’s heb je ook gemaakt :)

Publiceer jouw comment

Publiceer jouw comment Het mailadres wordt niet vermeldt.

Liefste lezer, door deze website te gebruiken, stemt u toe met het gebruik van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close