Menu & Search
Beauty Notes: cancel culture, een case study (deel I: Tati cancels James Charles)

Beauty Notes: cancel culture, een case study (deel I: Tati cancels James Charles)

Zondagmiddag. Onderweg naar en van mijn schoonmoeder check ik een live subscriber count – wie bén ik?! – naar aanleiding van de laatste video van Tati Westbrook die het internet daarin gedurende 43 minuten lang vertelt waarom ze niet meer met haar protégé James Charles geassocieerd wil worden. Sister shook? Bwah…

Zelfs als je helemaal geen boodschap hebt aan petty drama – vanachter in de rij aanschuiven, a.u.b. – is deze problematiek relevant. De video’s staan bovenaan in de YouTube hitlijst. De cijfers (van zowel gewonnen als verloren abonnees, likes en dislikes) breken records. YouTube drama is een belangrijk element geworden van popcultuur. En van de beauty-industrie.

1 – The Drama

Wat is er gebeurd? Een korte chronologische samenvatting.

Bye sister

Tati Westbrook (14 feb 1982, CA) is een OG beauty guru met een paar miljoen volgers. Ze is daarnaast oprichter van Halo Beauty dat vitaminesupplementen produceert voor o.a. huid en haar. Sinds een paar jaar is ze de mentor van de ondertussen immens populaire en al dan niet bijgevolg controversiële – of is het andersom – James Charles (23 mei 1999, NY). Die laatste heeft (voor dit drama begint) meer dan 16 miljoen volgers, absoluut mede dankzij de hulp van “mom!” Tati. James maakte z’n opwachting in behoorlijk wat video’s van de beauty guru en ze nodigde hem zelfs uit voor haar huwelijk, waar hij haar makeup deed. Vorige maand gebeurde er iets wat niemand zag aankomen.

Op 22 april gooit JC een reclame op z’n stories voor Sugar Bear Hair, een vitaminesupplement (allezja, dat is betwistbaar; laat ons zeggen snoepjes die goed zouden zijn voor je haar) en concurrent van Halo Beauty. Resultaat: een huilende Tati op haar eigen stories, over hoe teleurgesteld ze is in de beautyindustrie en hoe er geen vrienden zijn in dat wereldje. Hoewel ze in haar story geen namen noemt, lijkt het duidelijk waarover ze concreet klaagt. Voorspelbare excuses van JC volgen. Dus het ging toch over hem en de Sugar Bear Hair vs. Halo situatie? Het internet heeft geen twijfel.

Bon. Er volgt een radiostilte tot na het Met Gala, waar James aanwezig was (met uitspraken die an sich drama veroorzaakten maar let’s not go there). Tati zet op 10 mei een video online waarin ze uitlegt wat haar probleem is met JC. Voor de concrete inhoud: bekijk haar video ‘Bye sister’ hier. Opnieuw volgen excuses van James. Bekijk zijn video ‘Tati’ hier. Fans, stans, jan en alleman delen sindsdien hun mening, bezorgdheid, puns en observaties. De online beauty niche (plus menig a celeb, denk Katy Perry en Cardi B) reageert en masse en wie zwijgt wordt gepusht door volgers om iets over het drama te zeggen dan wel carrément een kant te kiezen.

De YouTube account van James Charles gaat, ondanks het aankopen van abonnees – sommigen verdenken JC’s entourage maar de meeste reddits betichten stans (near-stalker superfans) van de jongen – van 16,5 miljoen naar amper 14 miljoen.

Receipts

De fanbase van Tati wordt groter, die van James slinkt zienderogen. Het internet kiest kanten, gebaseerd op nieuwe ‘informatie’ die opduikt. Tati hint ernaar in haar video, social media legt het op tafel: beweerde receipts. Wie is legit en wie hoopt een graantje mee te pikken van alle aandacht?

My Receipts Are Stacked Thick.”

Tati in ‘Bye sister’

Receipts (kwitanties) zijn de screenshots van whatsapp conversaties, direct messages en tweets die fungeren als bewijsstukken.

Bij de meest populaire beautube kanalen zitten drama channels : kanalen die deze zogenaamde bewijsstukken verzamelen en publiek maken. Een ogenschijnlijk futiele vorm van entertainment maar met mogelijk grote gevolgen wegens obvious broedvijver voor vervalste ‘receipts’ en wilde speculaties – fake news waarop vervolgens het internet z’n mening baseert.

2 – Cancel culture

Motieven

De vraag die je kan stellen: wat zou er gebeurd zijn als James geen Sugar Bear Hair reclame zou hebben gemaakt?

Get off your high horse and have some respect. You don’t have any for the people who are in this industry and that’s the sad fact.

Tati in ‘Bye Sister’

Het grootste deel van Tati’s video gaat over seksueel grensoverschrijdend gedrag van James en wat zij een gebrek aan respect voor de (mensen in de) beauty-industrie noemt.

Dat laatste werd pijnlijk duidelijk vorig jaar augustus, tijdens de ‘My Truth’-video trend. Informeer jezelf hier.

Maar ook verhalen over het machtsmisbruik dat James zou hebben uitgeoefend in meerdere gevallen van ongewenst seksueel gedrag tegenover anderen zijn niet nieuw (en heel schadelijk voor de gay community wegens excellente voedingsbodem voor homofobie). Hij is berucht voor z’n straight-boy fetish. Little did he know hoe accuraat z’n uitspraken à la “straight boys are gonna be the end of me” zouden blijken.

De vraag die je kan stellen: wat zou er gebeurd zijn als James geen Sugar Bear Hair reclame zou hebben gemaakt? De ene gelooft dat het duo vrolijk verder samen video’s had gemaakt. De ander geeft aan overtuigd te zijn dat Tati de recente ontwikkelingen heeft aangegrepen om de vriendschap te verbreken die al langer schadelijk blijkt voor haar reputatie.

The good, the bad & the ugly

Wat volgt is een gevalletje brood en spelen.

Social media heeft ons wereldbeeld opengetrokken. Mensen bewuster gemaakt. Het heeft een podium gecreëerd om onze wensen en bezorgdheden kenbaar te maken aan elkaar. Call-out culture (ook wel cancel culture) werd een ding.

Dat is zalig in dat opzicht dat het ons bewuster maakt van onze rol als consument: geven we ons geld / onze views aan iemand die racistisch/seksistisch/whatev is of gaan we voor het schoner alternatief? We weten ondertussen dat Lime Crime fantastisch leuke makeup maakt maar dat de oprichter zich in een Hitler kostuum hees (I kid you not) en we weten dat Kat Von D de veiligheid van heel wat mensen op het spel zet door ervoor te kiezen haar kind niet te laten vaccineren. Dat hoeven we niet te sponsoren. We geven duidelijke grenzen aan die elk merk en elke persoon inspireren om beter te doen.

Het probleem met cancel culture is dat we het heft in eigen handen nemen. Er komt geen onafhankelijke partij of rechtbank tussen. Wat gebeurt is dat de verschillende partijen met hun receipts naar de drama channels trekken, in de hoop de publieke opinie te manipuleren. Wat volgt is een gevalletje brood en spelen. De ‘winnaar’ is degene die de grootste massa aan z’n kant krijgt, wie publiekelijk wordt afgemaakt heeft geluk als ‘ie terug rechtkrabbelt.

Er is alleen een call-out in het geval van problematisch gedrag, zeg je. Don’t do the crime if you can’t do the time. Akkoord. Maar het blijkt zo makkelijk om de concurrentie uit je vaarwater te bannen door de juiste dingen te insinueren, al dan niet gestaafd door dubieuze, uit de context gerukte receipts. Laat er vervolgens een horde fans op los en ze pesten je doelwit weg voor je een rechtzetting bij elkaar krijgt getypt, laat staan een apology video kan filmen en uploaden.

Resultaat voor de consument? Stress. Die lipstick wordt plots een mogelijk politiek statement want is de oprichter wel pro-dit of anti-dat? Kan je dat ene oogschaduwpalette kopen of sponsor je daarmee iemand die bewust denigrerend is tegenover vrouwen, transgenders, eenden of mensen-die-van-disco-houden … die laatste is namelijk heel belangrijk voor mijn lief al vrees ik dat ik daar zelf amper aan voldoe. (Nee even serieus: alle respect voor vrouwen en transgenders, ik probeer het gewoon luchtig te houden. Don’t cancel me.)

3 – Guilt-free beauty

Luxe is het bedrijf dat vrij is van enig drama.

In de huidige beauty-industrie voel je je als consument soms het product, een pion in the game of thrones een politiek spel. Je zou voor minder wat meer geld betalen voor een product waar niets van dat vuil gevoel aan plakt. Luxe is het bedrijf dat vrij is van enig drama.

Net nu het een trend is dat elke bekende persoon een eigen beauty label begint* geven influencers merken meer en meer redenen om ver weg te blijven van bekende koppen uit schrik voor kwade fans en complete annulatie. In de loop van de dag passeerden er berichten over veel Morphe x James Charles oogschaduwpaletten die werden geretourneerd.

Then again, kijk naar het succes van MannyMua’s Lunar Beauty en wie had er nog maar rosse centjes op durven wedden dat Jaclyn Hill succesvol een eigen merk uit de grond zou stampen nadat ze uit de gratie viel? Dus hey ik weet het niet … see ya later, sister? (In een Shane Dawson docu ofzo. 6 episodes, wadenkte?)

*Ja, nog steeds. Lady Gaga gaat Haus Beauty ieder moment lanceren, Cardi B komt met eigen makeup, zusje Kendall Jenner goes where many a Kardashian has gone before en misschien draag je binnenkort wel (Hailey) Bieber Beauty. Ik wou dat dat laatste een grap was, maar kijk.

1 Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. 7 dagen ago

    Ik zie sugar bear hair veel op instagram maar kende dit verhaal nog niet.